Bol u peti – šta je uzrok i kako se leči?

bol u peti

Bol u peti ujutru, prilikom oslanjanja na nogu ili kod kretanja, zove se plantarni fascitis. Ova povreda stopala uzrokovana je upalom dela tetive koja se nalazi duž površine pete kojom gazimo. Ovu povredu potrebno je na vreme lečiti kako ne bi postala hronično oboljenje. Pročitajte naredni tekst i saznajte šta uzrokuje bol u peti, kao i kako ga možete otkloniti.

Šta uzrokuje bol u peti?

Plantarna fascija odnosno upala plantarne fascije predstavlja zapaljenje tankog vezivnog tkiva koje se pruža donjom stranom stopala. Ova povreda može stvoriti ozbiljne probleme prilikom kretanja, jer plantarna fascija pomaže pri biomehaničkim pokretima. Ovo tkivo priprema stopalo na kontakt sa podlogom, kao i za odraz od podloge.    

Naime, funkcija plantarne fascije je da pruži statičku podršku stopalu prilikom pokreta, kao i da trpi opeterećenje prilikom aktivnosti stopala. S obzirom na to, da je središnji deo fascije najdeblji i najjači, on apsorbuje najveće opterećenje i zato je najčešće mesto nastanka plantarnog fascitisa.

Mnoge povrede i oboljenja mogu izazvati bol, a najčešći uzroci su kalkanearni trn na petnoj kosti, egzostoza ili periostitis kod odraslih osoba, a kod dece Severova bolest.

Može li biti prouzrokovan bol u peti od kičme?

Neretko, bol u leđima i bol u petama su usko povezani, a bolna peta je uglavnom simptom upale, iritacije, oštećenja ili nekog oboljenja kičme i njenih nerava. Prvi korak ka određivanju dijagnoze i oporavaku i smanjivanju bola je i prepoznavanje simptoma.

Bolovi u petama mogu biti simptom pojedinih povreda ili iritacija kičme, kao što su degeneracija intervertebralnog diska, oštećene kosti, ligamenti ili zglobovi, iritacija velikih nervnih korena u donjem delu leđa ili manjih nerava koji se nalaze u donjem delu leđa, istegnuće velikih mišića u donjem delu leđa, kao i anklozirajući spondilitis.

Bol u peti sa spoljne strane i sa zadnje strane – šta je uzrok?

Najčešći uzrok bola sa bočne i zadnje strane stopala je upala Ahilove tetive. Ova povreda nastaje prilikom dugotrajnog stajanja, nošenja tvrde obuće i često se pojavljuje kod žena koje nose visoke štikle. Osim jakog bola, upalu Ahilove tetive prati i otok na stopalu. Povredu možete lečiti istezanjem te tetive, kao i jačanjem mišića nogu, posebno lista.

Takođe, bol u peti sa spoljne strane, kao i sa zadnje strane može nastati kao posledica preloma ili prilikom uganuća, ukoliko imate kurje oko, bolujete od artritisa ili imate probleme sa nožnim zglobovima.

Kako izlečiti bol u petama?

Najjednostavniji način za otklanjanje bola je odmor, zato ukoliko se bavite sportom koji opterećuje i napreže stopala ili dugo šetate, smanjite tempo fizičke aktivnosti, i trudite se da ne naprežete previše stopala.

Jak bol u peti posle spavanja možete otkloniti istezanjem stopala. Poželjno je da se istežete ujutru, a ako Vam vreme dozvoljava to možete činiti i tokom dana.

Takođe, da biste ublažili jake bolove možete na upaljeni deo stavljati led tri ili četiri puta dnevno. Led nemojte stavljati direktno na kožu, već ga obavijete nekim materijalom i držite oko 20 minuta, ovako ćete barem na kratko ublažiti jak bol.  

Bol u peti lečenje kod odraslih

Kada je u pitanju bol u peti kod odraslih, lečenje zavisi od toga kakva je klinička slika pacijent. Nekada je istezanje dovoljno, a nekada su potrebni  fizikalna terapija, kao i antiinflamatorni lekovi.

Takođe, kada je u pitanju bol u peti lečenje biljem se takođe pokazalo kao veoma delotvorno. Napravite oblogu u koju ćete staviti crnu rotkvu, šargarepu, list bokvice i list kupusa sa malo meda, kako biste na prirodan način ublažili bol u peti.

Obloga od smese koja sadrži jod, so i med takođe može biti delotvorna, kao i obloga u kojoj se nalazi mešavina lista kupusa sa integralnim brašnom uz crni luk. Svaka od navedenih obloga treba da se menja svaki dan i potrebno je da obloge stavljate sedam do deset dana na upaljeni deo stopala.

Bol u peti kod sportista – da li pomaže fizikalna terapija?

Mnogi sportovi zahtevaju učestale skokove, zbog kojih se javlja upala masnog jastučića ispod petne koste, koja uglavnom pokreće proces zapaljenja plantarne fascije. Takođe, u rekreativnim fizičkim aktivnostima kao što su aerobik ili step aerobik može se javiti ova povreda. Naročito, kod ljudi koji imaju višak kilograma, a na treninge odlaze neredovno.

Proces oporavka od ovakve povrede može dugo trajati. Prilikom lečenja se primenjuje fizikalna terapija i nose se ortopedski ulošci. Uspeh fizikalne terapije je individualan i zavisi od pronalaženja adekvatne kombinacije terapijskih postupaka.

Uglavnom se primenjuju vežbe kineziterapije za istezanje mišića, dok dužina lečenja zavisi od osobe do osobe. Nekada se simptomi povlače nakon nekoliko nedelja, a nekada proces lečenja može trajati i godinu dana. Nažalost, kod sportista se ova povreda najčešće otklanja operacijom, jer uglavnom fizikalna terapija ni posle godinu dana ne pokazuju rezultate.  

Kako ublažiti bol u peti prilikom hodanja?

Ukoliko osećate bol u peti kada se krećete, poželjno je da zagrejete mišiće stopala pre nego što odete u šetnju. Takođe, potrebno je da nosite odgovarajuću obuću, sa anatomski prilagođenim ulošcima, kao i da promenite obuću koja ja tesna i neudobna.

Osim uložaka za cipele, možete nabaviti i jastučiće za pete koji olakšavaju bol i pritisak na stopalo, i delotvorni su prilikom otklanjanja bola koji uzrokuje petni trn. Poželjno je i da ne odlazite u duge šetnje, i da bar nekoliko sati dnevno odmarate bolno stopalo, tako što ćete ga držati u opruženom položaju.

Lečenje bola u petama u Family Therapy Centru

U našoj ambulanti, Family Therapy Center, bol u peti se leči neoperativnim putem – fizikalnom terapijom, koja uključuje krioterapiju, elektroterapiju ( IFS, TENS), laser i ultrazvuk. Ovakav pristup problemu je dao izvanredne rezultate i skratio je vreme oporavka.

Lečenje se nastavlja kineziterapijskim tretmanom tj. vežbama istezanja mišića potkolenice i stopala. Pred istezanje obavezno je zagrejati mišiće koji se istežu. Takođe, uključuju se i  vežbe jačanja muskulature plantarne strane stopala s ciljem korigovanja spuštenosti luka stopala i rasterećenja plantarne fascije.

Kako sprečiti pojavu plantarnog fascitisa?

Napravite adekvatan plan treninga, i ukoliko je moguće neka on bude individualan. Pred trening obavezno zagrejte mišiće. Takođe, na kraju treninga neophodno je istezanje, kako biste sprečili pojavu povrede. Ukoliko, i pored zagrevanja i istezanja osećate bol u peti, stavite led na bolni deo stopala.

Nosite adekvatnu sportsku obuću, koristite ortopedske uloške, koji su napravljeni individualno i po meri koja Vam odgovara. Izbegavajte treninge i šetnju po tvrdoj i neelastičnoj podlozi.

Plantarni fascitis dobro reaguje na terapiju, ali neophodno je naoružati se strpljenjem u lečenju ovog neprijatnog sindroma. Zato, pridržavajte se navedenih saveta kada trenirate ili odlazite u duge šetnje, kako biste izbegli ovu povredu. Ukoliko, ujutru osećate bol u peti ili nakon fizičke aktivnosti, posetite Family Therapy Centar kako biste otklonili plantarni fascitis.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *