Bol u leđima

Osećate bol u leđima? Jak, oštar, uglavnom u krstima i ponekad vam se čini da se spušta niz nogu? Ukočeni ste i ograničenih pokreta? Često se naginjete na jednu stranu, šakama podupirete leđa, teško hodate? Bol je nekad prisutan i tokom celog dana, tokom cela 24 časa? Teško vam padaju ustajanje, stajanje i sedenje? Loše spavate i nervozni ste?

Koliko će bol trajati i kada će prestati – samo je vaš izbor i vaša odluka!

Koji su uzroci bola?

Savremena tehnološka dostignuća omogućila su veliki broj tzv. sedećih profesija. Kompletno radno vreme provodite u sedećem položaju? Na posao odlazite i sa posla se vraćate gradskim prevozom ili automobilom, takođe u sedećem položaju? Kod kuće, naravno, slobodno vreme koristite za odmor – sedite ili ležite pred televizorom?

Činjenica je da se ne krećemo dovoljno. Na pijacu, u prodavnicu, kod lekara, na izlet, kod prijatelja… Svuda idemo, najčešće, automobilom. Ovakav način života slabi mišiće leđa i trbuha, mišiće koji igraju ključnu ulogu u pravilnom raspoređivanju opterećenja na kičmeni stub i dovodi do prerane istrošenosti upravo strukture kičmenog stuba. Postoji više od 200 potencijalnih uzroka bola u leđima. Često potiče od jedne ili više anatomskih struktura – mišićnih pripoja, diskusa, fasetnih zglobova ili sakroilijačnog zgloba.

Koji su NAJČEŠĆI uzroci bola u leđima?

  • Mehanički uzroci (slabi mišići, bolesti mišića, nepravilno držanje, bolesti prostate…)
  • Degenerativne promene (diskus hernija, osteohondroza…)
  • Urođene nepravilnosti pršljenova (asimetrija zglobnih faseta, sakralizacija ili pretvaranje petog slabinskog u krsni pršljen, lumbalizacija ili pretvaranje prvog krsnog u šesti slabinski pršljen)
  • Povrede (istegnuće slabinske kičme, prelom pršljena, spondiloza, spondilolisteza, iščašenje malih zglobova kičme)
  • Reumatične bolesti (reumatska upala zglobova)
  • Tumori
  • Infekcije
  • Bolesti krvnih sudova

Lečenje

Zavisno od uzroka, tok lečenja se takođe razlikuje. Bol u leđima specifičan je i po tome što može biti tretiran velikim brojem metoda.

Mirovanje

Bez obzira na uzrok, početna faza svakako zahteva upravo mirovanje. Vreme mirovanja, ipak, zavisi od uzroka i težine bolesti.

Lečenje medikamentima (lekovima)

Mnogobrojni su lekovi kojima je potrebno tretirati bol u leđima, a uključuju sredstva protiv bolova, protiv upala, protiv spazma (povećane napetosti mišića).

Trakcija (istezanje kičme)

Ovom metodom postiže se opuštanje mišića i uvećanje međupršenskog prostora.

Kiropraktika (manipulacija, odnosno nameštanje zglobova)

Jedan od najstarijih oblika lečenja bola u leđima. Pre izvođenja ovakvog tretmana, neophodan je detaljan klinički pregled, neophodno je dobro opustiti i zagrejati mišiće leđa. Takođe, ukoliko je potrebno, u zavisnosti od uzroka i stepena bola, dobro je uraditi i dijagnostičko snimanje.

Naravno, važno je pomenuti – kiropraktika nema primenu kod diskus hernija sa jasnim pritiskom na nerv ili kičmenu moždinu, kod osteoporoze i malignih promena na kičmenom stubu.

Aparaturna fizikalna terapija (elektroterapija)

Primenjuje se sa ciljem umanjenja bola, upale, spazma ili uvećanja elastičnosti mišića. Najčešće se primenjuju TENS, interferentne struje, dijadinamične struje, laser, ultrazvuk, Bioptron lampa, magnetoterapija, elektrostimulacija.

Kineziterapija

Metoda je koju, baš zbog pasivnosti dece i odraslih, preporučujemo i u preventivne svrhe. Ova metoda, takozvana kraljica fizikalne terapije, obuhvata individualni rad sa pacijentom kojim terapeut, prilagođenim programom vežbi jačanja i istezanja, vraća povređenog normalnim životnim aktivnostima.

Kako sprečiti bol u leđima?

Savremena medicina još uvek nije pronašla konkretan odgvor na pitanje – kako sprečiti starenje kičme, ali postoji jasna podela drugih uzroka. Zato, verujemo da, primenom određenih preventivnih mera, možemo usporiti ovaj efekat.

Pravilno držite vaše telo!

Naučite vaše dete, još od malena, da pravilno hoda, sedi, leži. Nemojte ih prerano učiti da sede i hodaju. Nije pravilo, ali važno je da znate, ukoliko vi non-stop sedite ili ležite, ukoliko svuda idete automobilom, velike su šanse da će i vaše dete razviti slične navike. Sprečite to!

Krećite se, vodite računa o kilaži vašeg deteta – ne dozvolite da postane gojazno. Takođe, koliko možete, trudite se da obuća i odeća vašeg deteta bude adekvatna, dakle ne nužno skupa, nego kvalitetna.

Vodite računa i o sebi. Budite u pokretu, šetajte. Razmenjujte iskustva u šetnji ili na treningu pre nego telefonom. Devojke, žene, izbegavajte dugo stajanje na visokim potpeticama – nepravilno opterećenje nogu izaziva nepravilno držanje karlice i kičme i može biti direktan uzrok bola u leđima.

Bavite se sportom!

Ukoliko ne osećate bol u leđima, pravo je vreme da počnete da se bavite sportom. Naravno, pažljivo izaberite aktivnosti koje vam odgovaraju. Preporučujemo: plivanje, vožnju bicikla, ritmiku, jahanje, brz hod. Ukoliko imate probleme sa leđima, ne preporučujemo vam: tenis, golf, veslanje i dizanje tegova.

Bol u leđima iscrpljujući je i začaran krug. Tim stručnjaka Family Therapy Center-a uvek je tu da vam pomogne da taj krug prekinete i bezbrižno se vratite svakodnevnim aktivnostima!

Budite deo naše porodice! Vaš Family Therapy Center